Oranje & Kleurcodering in de industrie
Oranje & Kleurcodering in de industrie

Oranje & Kleurcodering in de industrie

Koningsdag zit er weer op. Compleet Nederland was weer in het Oranje. Heerlijk!

Wij als team van Visual Workplace voelen ons het hele jaar door oranje. Wat dat met ons doet? Wat kleuren in een werkomgeving überhaupt met je doen? Ik doe een kleine voorzet, want ik zie dat het gebruik van kleuren (vooral in industriële omgevingen) onderschat wordt.

Kleuren & Gevoel (Kleur emotie)

Kleuren & Gevoel

Kleuren en gevoel staan met elkaar in verbinding. Schakel Google in, zoek op “Kleur & Emotie” en er volgt een lading wetenschappelijke onderzoeken naar de correlatie tussen deze twee.

Persoonlijk ben ik er extreem gevoelig voor. Zakelijk uiteraard, maar ook zeker thuis. Als er iets niet in lijn is met de basis kleuren (grijs, mint groen of oker geel) dan moet het uit mijn zicht, vaak alleen als ik wil ontspannen. Best een uitdaging met drie kids en een lading speelgoed :-).

Ons Oranje

Voor onze business hebben we oranje niet zomaar gekozen, het moest bij onze persoonlijkheden en werkwijze passen. Nou een betere match zou ik niet kunnen maken. Onze eigen 5 “Oranje O’s” sluiten daar perfect op aan, toeval?

Oranje staat volgens kenners voor:

  • warmte, vrolijkheid & gezelligheid
  • (zelf)vertrouwen
  • creativiteit
  • enthousiasme & energie
  • ondersteuning & samenwerken

Vanuit management stijl perspectief gekeken, staat het ook voor:

  • ondernemend
  • resultaatgericht
  • competitief
  • denken in kansen en mogelijkheden
Onze 5 O's - Oranje merkwaarden (Visual Workplace)
Kleurcodering in de Food & Maakindustrie

Kleurcodering in de Food- & Maakindustrie

Het toepassen van kleurcoderingen in de industrie is wat wij doen en waar we over adviseren. Ik zie helaas nog vaak genoeg dat gebruik van kleuren onderschat wordt. Redenen zijn dan vaak “Het moet geen poppenkast worden”, “Daar zitten onze operators echt niet op te wachten, veel te kinderlijk”, “Laten we het clean houden” etc.. Onzin.

Kleurcodering kun je ook op een professionele wijze toepassen.
Het is de basis voor een visuele werkplek.

Keuzes

Het is belangrijk om duidelijke keuzes te maken en aan afspraken/ legenda’s vast te houden. Je kunt kleurcodering binnen productielocaties toepassen op 3 vlakken.

  1. routes/ verkeer/ zones
  2. afdelingen/ teams
  3. allergenen

Advies aan tafel (met koffie)

Een handje helpen, uitzoomen, de juiste personen aan tafel krijgen, een duidelijke scope bepalen, vastleggen en vasthouden. Dat is wat we SAMEN met organisaties doen. Binnen bestaande omgevingen (waar kleur al aanwezig is) is het extra complex, maar liever zeg ik, een toffe(re) uitdaging!

Medium Care ZONE (Melkpoeder fabriek)

Case (Melkpoeder productie locatie)

Voor een nieuwe melkpoeder fabriek in het zuiden van het land werden we gevraagd om vanaf bouwfase mee te denken over bewegwijzering, kleurcodering en uiteraard signing in het productiedeel. Wat ze vooral niet meer wilde in de nieuwe situatie was een “wildgroei” aan visualisaties, zoals in de oude fabriek.

Stappen/ aanpak

  • juiste personen betrekken (stakeholders)
  • scope bepalen (basis afspraken)
    • blauw = algemene bewegwijzering + signing rondom productie
    • rood/ oranje/ geel = zoneringen (high care/ medium care/ low care)
    • groen = bhv (ontruimingsplattegronden)
    • paars = bezoekers informatie (visitor tour)
    • taal keuzes
    • etc.
  • starten met prio’s vanuit safety
  • resultaat
    • bij binnenkomst kun je al onderscheid maken als bezoeker of medewerker
    • algemene bewegwijzering
    • visitor informatie
    • zonerings signing
    • safety signing
    • quality signing
  • kritisch en consequent de toekomst in
    • ik vind die uitdaging het allerleukste
    • de interne afdeling Communicatie is enorm blij met ons als bewakers van de scope en vastgestelde standaarden
    • diverse stakeholders vanuit quality, safety en facility ook, zij krijgen sneller signing uitontwikkeld en geleverd (aan één e-mail/ schets/ afspraak voldoende)

Volgens zeggen zijn ze heel blij met de vertrouwensband, de korte lijnen, de snelle en professionele levering, het feit dat ze alles bij één club neer kunnen leggen en de potentie voor de toekomst.

Koffie drinken met Visual Workplace

Wat heb ik toch een gave baan.

Let’s get visual TOGETHER,

Marlou

marlou@visualworkplace.nl | +31 (0)6 105 80 841

Reageer op dit artikel